torsdag 11. mars 2010

Finnfirma.no

Aldri i mitt 27 år lange liv har jeg møtt et firma hvor det virkelig er snakk om metoder som kan betegnes som uortodokse.

For 1 måned siden pluss minus, etablerte jeg mitt eget firma som skal drive med sikkerhet, har som sagt en ganske lang erfaring innenfor bransjen her og vil prøve meg alene.
2 dager etter at firmaet ble registrert i alle de registrene som finns så fikk jeg 42 telefoner på 4 timer. Rekord? Uten tvil.

Et av de telefonen var ifra et firma som kaller seg Finnfirma.no og var en hyggelig pågående dame som satt i den andre enden.
En lang prosess ble satt igang som involverte pruting, snakking etc etc etc

Etter en time vel å merke så kom vi begge fram til en pris som var akseptabel for meg og dobbeltsjekket med å spørre om totalsummen, med totalsum så mener jeg da en sum som inneholder pris med mva%.
Prisen var det samme.

Etter noen uker kom det en faktura i posten min fra Finnfirma.no med en pris som var nesten tusen kroner høyere. Med en god viten om hva som ble sagt under telefonsamtalen sendte jeg en mail til Finnfirma.no for å få klarhet i noen ting.



Der fikk jeg vite at prisen som ble nevnt var uten moms og momsen kom i tillegg, motsatt av hva den snille hyggelige damen sa til meg, protesterte på prisen og fikk den nedsatt til original pris.
Men tenkte med meg selv at dette vil jeg ikke være med på, et firma som opererer med 2 forskjellige priser er ikke bra.

Sendte da en mail hvor jeg la fram saken og at jeg vil få annonsen annullert. Snakket da med en slags representant i Finnfirma.no som la fram et diktafon opptak hvor jeg godtok avtalen og at det var bindene uten mulighet for å bryte den, og at eneste måten var forliksråd.

Jeg vet at med den mailkorrespondansen som jeg har er bevis på at de har svake retningslinjer og at de kjører egen linje.
Jeg sa at et forliksråd er den eneste veien med tanke på hva som har blitt sagt.

Går noen dager så får jeg en telefon, og dette er det beste hvor Finnfirma.no driter seg loddrett ut. Finnfirma.no sin juridiske ansvarlig ringer meg og sier at han kommer fra et firma som heter for KrediNor (KrediNor er et inkassoselskap) og sitter da med dokumentasjon angående en forliksklage som han har fått fra Finnfirma.no. Videre sier han at dette er alvorlig og at han har hørt på diktafon opptaket hvor alt er i klartekst og at jeg ikke vil ha en sjanse i et forliksråd, videre nevner han at det er min uvitenhet som har ført til dette med tanke på at moms blir gitt tilbake på skatt, men det er noe jeg vet..

Jeg nevnte det at når jeg ber om en totalpris så menes det en pris som inneholder alt av mva og andre ekstra tillegspriser. Det ville han ikke høre på hvor han da videre gikk over til å prate om Finnalle.no -

Det var da jeg skrudde på min diktafon, for hans oppførsel mot meg mintes mere om trakassering for å presse meg til å inngå en avtale hvor jeg kunne betale i avdrag - Hvor da han krever svar på dagen..

For å være sikker spurte jeg igjen hvilke selskap han jobber for, hvor han sa KrediNor -
Fikk den meldingen om at hvis ikke jeg tok kontakt med Finnfirma.no idag og godtok en nedbetalingsplan så kom saken til å gå videre til forliksrådet.
Jeg bare sa at dette må jeg tenke på og la på.

Det som skurret var:
  • Mobilnr som ble ringt ifra var registrert hos Finnfirm.no
  • KrediNor ringer aldri opp bedrifter
  • KrediNor ringer fra jobbtelefoner som er registrert hos KrediNor
  • Væremåten og oppførselen til den juridiske ansvarlige var på grensen til at jeg luktet svindel med engang
  • DIALEKT! Er faan ikke kødd - Samtlige østfoldinger som jeg har vært i kontakt med når det kommer til jobb og bedrifter har moste ugler i mosen.
  • Det at han krevde svar der og da, ingen firma som er seriøs krever et svar på sekundet når det kommer til en sånn alvorlig sak

Det jeg gjorde da jeg kom hjem var å ringe til KrediNor for å dobbelsjekke - Der traff jeg han som hadde med Finnfirma.no å gjøre, han snakket rent bokmål og var en ung gutt. Informerte han om at Finnfirma.no drev å ringte kunder i KrediNor's sitt navn for å kreve inn penger - Fikk også vite at KrediNor driver bare å videreformidler dokumentasjon og ringer aldri opp den aktuelle klagede for å megle. KrediNor skulle ta denne saken videre med engang.

Sendte en mail til Finnfirma.no hvor jeg la fram saken og hva som ble forsøkt på senere på dagen.
Problemet ble unngått hvor han gikk videre på dette med at jeg har gått med på avtalen og at jeg ikke kunne trekke meg. Men når man tydelig unngår å svare på noe så soleklart aner man ulger i mosen.

Presenterte at jeg hadde et lydopptak hvor da den juridiske ansvarlige utga seg for å være en ansatt fra KrediNor - Etter mye om og men fikk jeg nok.

Ga klar beskjed at dette var klar trakassering og at i forliksrådet kom jeg til å ta med meg en representant ifra KrediNor hvor han forklarte rutinene ved dokumenter og videreformidling samt lydopptaket hvor Finnfirma.no sin juridske ansvarlige sier 2 ganger at han er ifra KrediNor- videre ga jeg klar melding om at jeg ikke ville ha noe mere med dette å gjøre og at hvis dette fortsatte kom jeg til å gå rettens vei.

Gikk 1 dag så fikk jeg en mail hvor jeg får beskjed om at saken er lagt død og at kredinota er sendt i posten.

Seier for meg :)

Tips:
Får du en telefon fra en som sier at han er ifra et firma så sørg for:
  • Navn og firma
  • Avdeling
  • Be han sende en epost fra en @firmanavn.no/com/org etc
  • aldri godta en avtale der og da - tenk på saken
  • Ta kontakt i etterkant med det firmaet og spør etter den personen som ringte deg
  • Ringer personen fra et mobilnr så bruk gulesider.no for å dobbeltsjekke
Hvis du har vært i samme situasjon hvor du har en ansatt som utgir seg for å være en ansatt fra et firma, men i etterkant at det viser seg for å være løgn, ring firmaet som han utga seg for, i dette tilfellet KrediNor og gjør firmaet oppmerksom på hva som skjer.


I mitt tilfelle vant en slu vekter over et tafatt inkompetent katalogfirma.


Vekteren

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei.
Har lest ditt innlegg. Flott.
Har nå kommet i den situasjon selv, at jeg holder på å bli svindlet.
Har allerede sendt en e-post til tv2 hjelper deg ang dette. Ser også at de har hatt finnfirma oppe som sak. En blir bare så forbannet.
Jeg startet i fjor opp et enkelmannsforetak, og ble kort tid ringt opp av en dame, akkurat som du forteller.
Jeg var da så dum å takke ja etter mye frem og tilbake. Sa da ja ti 1 år. Fikk avlag på prisen også til slutt.
Fikk nylig faktura i posten for ny periode, noe jeg ikke ønsket. Sendte da en e-post om at jeg ikke ønsket å forlenge. Men fikk da til svar fra en Stian Johansen om at jeg var inne i ny periode, og oppsigelse gjaldt ikke før til neste år. Så faktura måtte jeg betale. For noe svindel! Skal ikke få en krone av meg!

 
Tilpasset søk