fredag 17. desember 2010

Vekteryrket i sin helhet og dets arbeidsgivere

Hvor mye er en vekter verdt i Norge basert utifra de ansvarsområdene man har blitt gitt?
Det er et spörsmål som ikke mange kan svare på, mest på grunn av at de fleste som ikke har jobbet som vekter eller innenfor sikkerhetsbransjen har vansker å forestille seg hvordan det faktisk er å jobbe som vekter, og fordi at mange ser vektere på som "tyttebärpoliti"

I en viss grad er jeg enig, vi er tyttebärpoliti fordi at vekterne idag har ansvarsområder som egentlig er tilknyttet det offentlige sin jobb, og da sikter jeg til politiet, men vekteren har ikke den myndigheten når det kommer til stykket, utenom en ting, og det er Eiers rettighet, som igjen er regulert av så mange lover at man må väre jurist for å sette seg inn i alt.

Et kurs jeg var på for lenge siden så sto det en fra politiet som jobbet innenfor narkomiljöet som sa at han jobbet aktivt med at ordensvakter og vektere skulle få mere myndighet, omtrent som det er i Sverige, hvor vektere har status som offentlige tjenestemenn. I Norge så er det straffbart å overfalle en parkeringsvakt fordi at parkeringsvakten er en offentlig tjenestemann, men en vekter? Man blir faktisk dömt hardere mot en parkeringsvakt, og det er rart syns jeg.

Men en stor del av det negative bildet det generelle folket har mot vektere skyldes useriöse arbeidsgivere, og dette er arbeidsgivere som er anerkjent og som er ett av verdens störste selskap. Så mye rot og useriös opptreden innad i en bedrift skal man lete lenge etter, her driver man med heksejakt på ansatte som sier ifra om uakseptable forhold og mellomledere som ikke er kapable til å gjöre jobben sin.
Dette igjen förer til misfornöyde ansatte og som igjen förer til slett arbeid.

Kan ta et ganske bra eksempel som jeg har hört fra andre som jobber i et konkurrende selskap.
Sitat "På Gardermoen så driter selskapet i sikkerheten fordi at de har betalt per passasjer som passerer,. og flere av lederne som sitter i toppen pusher på mellomlederne på gulvet for at de skal jobbe kjappere og driter regelrett i sikkerheten" sitat slutt

Kan nevne et eksempel til fra et annet firma,
Sitat "Jeg får hele tiden telefoner om jeg kan jobbe ekstra for at de har for liten bemanning, og hvis jeg sier at jeg ikke kan så får jeg höre tilbake at jeg kan få 200% betalt rett i lomma"

Jeg har daglig kontakt med mange ansatte i forskjellige selskaper gjennom min jobb, og får hele tiden forespörsler om dette er lov osv.

Det at arbeidsgivere lager sin egen lov går utover de ansatte, også når man skal håndheve de latterlige instruksene og prosedyrene som finnes. Fra mine mange år som vekter, sikkerhetsvakt og ordensvakt så har jeg kommet fram til at Vi er der bare for syns skyld.


Ingen kommentarer:

 
Tilpasset søk