lørdag 10. april 2010

Inkompetanse og taushetsplikt - Hvor mye er det verdt?

En leder skal ha tilliten til sine ansatte og samtidig sørge for at arbeidsmoralen er og forblir på topp.
En leder skal motivere sine ansatte og sørge for at arbeidsmiljøet er i sånn stand at de ansatte trives på jobb.

Men hva gjør du når du ikke kan stole på dine ledere?
Hva gjør du når dine ledere ikke har den kompetansen til å motivere ansatte?
HVa gjør du når du sier ifra om problemer som er åpenbare, men får det slengt tilbake med en rapport om negativ holdning?

Kan si at man kan bare bytte jobb, men det er en enkel utvei..

For en tid tilbake tok jeg opp et problem som jeg hadde med en tidligere leder med den nåværende lederen, det som skjedde var at jeg ble innkalt til et møte hvor daværende leder satt sammens med IA leder og nåværende leder og rakket ned på meg som ansatt og satte mistillit til meg som person og hvor negativ min holdning var mot bedriften.

Jeg har ingen negativ holdning mot bedriften - Min holdning er mot de som innehar stillinger som Objektleder - Områdeleder - Vaktleder som gjør en dårlig jobb og som ikke vet hva ledelse vil si.
En leder skal ikke stå med foldede hender og se på at folk jobber, sant nok skal man delegere og observere, men man kan gjøre det på en positiv måte som gjør at de ansatte får en trygghetsfølelse og en lojalitetsfølelse. På den måten vil man ikke bare senke antall sykefravær en bedrift har men samtidig gjøre arbeidsplassen mere trivelig og opprette en tillit som er dyrebar med tanke på hvordan enkelte bedrifter behandler sine ansatte.

Jeg var i et team for noen år tilbake hvor vi hadde en unik teambuilding og hvor man var lojal mot teamlederen - Her snakker jeg om å møtes ute når man har fri og ta en matbit på en eller annen plass og være sammens i fritiden uten å måtte tenke på jobb, bli kjent med hverandre på en helt annen måte, og på den måten så er det lettere å oppdage personlige problemer som kan ha en negativ effekt på jobben før det blir verre.

Nå er den type teamfølelse borte - Teamledere har blitt fjernet og man har satt inn Objekt/vaktledere på forskjellige posisjoner som ikke har den type utdannelse en leder skal ha.

Dere kan si hva dere vil, men jeg skal påstå at jeg har den erfaring som trengs for å kunne snakke om ledelse og teamfølelse.
Jeg har vært områdeleder, objektleder, vaktsjef, teamleder, avdelingsansvarlig og sikkerhetsansvarlig i mine mange år innenfor Sikkerhet og service bransjen.
Jeg har også sett mange gode eksempler på gode ledere som vet hvordan man skal behandle sine ansatte men også sett en god del ledere som ikke innehar den kompetansen som stillingen innebærer.

Når man har en fortrolig samtale med en Områdeleder så regner man at den forblir fortrolig, og når man samtidig sier at man vil ha en samtale under 4 øyner så håper man at Områdelederen skjønner såpass at det er en privat samtale uansett om det snakk om sine meninger med tidligere ledere eller inkompetente ansatte.
Men i noen bedrifter så er ikke taushetsplikten like hellig, og når man tenker på at dette er i en bedrift som driver med sikkerhet så blir man urolig med tanke på at områdelederen har en like løs munn som en gjeng med gamle kjerringer.

Så man spør seg selv, hvor mye er taushetsplikten verdt? Hva hindrer en ansatt å plapre løs om fortrolig detaljer når bedriften ikke viser tillit til en ansatt? tillit og lojalitet går 2 veier.

Ingen kommentarer:

 
Tilpasset søk